Spitsbergen jest największą wyspą archipelagu Svalbard, leży na północnym Atlantyku, zaledwie 12 stopni szerokości geograficznej dzieli go od bieguna. Dzięki prądowi Golfsztrom, który ociepla zachodnią stronę wyspy jest miejscem, gdzie na jachcie można dopłynąć najdalej na północ na świecie. To prawdziwa, dzika Arktyka, z pięknymi górami, lodowcami, arktyczną fauną i florą. Słowem miejsce na wyjątkowe przygody w niemal dziewiczym terenie. Od wielu lat pracują tu polscy naukowcy – na terenie wyspy działa kilka stacji polarnych, które można odwiedzić od strony
morza. Wielkim atutem Spitsbergenu w porównaniu do innych miejsc w Arktyce, jest jego dostępność, także dzięki tanim lotom do Longyearbyen, największej osady na wyspie.
Longyearbyen – stolica Svalbardu, siedziba gubernatora wyspy, do którego musimy się udać by otrzymać pozwolenie rejs. Miasteczko liczy 1800 mieszkańców, stanowi bazę wypadową na cały archipelag, tutaj też znajduje się międzynarodowe lotnisko.
Barentsburg/ Pyramiden – rosyjskie osady założone na Spitsbergenie w związku z działalności kopalń węgla. Obecnie częściowo opuszczone, stanowią ciekawą pozostałość dawnych czasów, jak wiele „ghost-towns” w Arktyce, miejsc gdzie czas się zatrzymał.
NY Alesund – to osada położona najdalej na północ na świecie. Jest to siedziba wielu stacji naukowo-badawczych. W ciągu lata mieszka tu około 150 osób, w zimie zaledwie kilkadziesiąt. Dla nas będzie to historyczna wizyta – śladami Roalda Amundsena. W NY Alesundzie Amundsen rozpoczynał próbę pierwszej wyprawy lotniczej na biegun północny w 1926 roku, a później z pobliskiego Kongsfjorden wystartował sterowcem NORGE i dokonał pierwszego przelotu przez Arktykę do Alaski.
Lodowce i fiordy
Na Spitsbergenie znajduje się wiele pięknych gór i lodowców. Dzięki jachtowi będziemy mogli dotrzeć do wielu fiordów i zatok, gdzie do morza uchodzą lodowce. Czoło jednego z nich, Nordenskioldbreen ma długość 5 kilometrów. Przy odrobinie szczęścia zobaczymy cielenie się lodowca. Szans na to będzie przynajmniej kilka – przy lodowcach: Kronebreen, Canvaybree, Aavatsmarkbreen, Gronfiordbreen. Pobyt w Arktyce będzie okazją by zobaczyć jak żegluje się w niemal dziewiczym terenie, w dużym oderwaniu od cywilizacji
Fauna i flora
Po odpowiednim przygotowaniu będzie okazja by wybrać się wgląd lądu. Będziemy mogli zobaczyć stare chaty traperskie, stada reniferów, a być może, przy zachowaniu środków bezpieczeństwa i króla Arktyki – niedźwiedzia polarnego. Z pokładu jachtu będzie okazja na odwiedzenie kolonii lwów morskich.
Stacje badawcze
W zależności od wariantu trasy możemy odwiedzić: Stację PAN w Hornsundzie, Stację Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie położoną w Calypsobyen, Stację badawczą UMK w Toruniu w Kaffiorya.
Jacht jest przystosowany do żeglugi w najbardziej wymagające rejony świata w dobrych warunkach. Posiada wiele urządzeń ułatwiających życie na jachcie: agregat, 2 lodówki, zamrażarkę, elektryczne kabestany, ster strumieniowy, autopilot, łączność satelitarną. Duża moc silnika (280KM) pozwala żeglować z prędkością marszową 9 węzłów, jacht ma dużą autonomię pływania (zasięg na silniku 4000Mm ). Jest w pełni przystosowany dla nurków: posiada m.in. wydajną sprężarkę, platformę hydrauliczną (do 800kg).
Jacht wyposażony jest w 5 oddzielnych, zamykanych wygodnych kabin. Kabiny wykończone są okładziną drewnianą oraz elementami sztucznej skóry. Na jachcie znajdują się:
Na jachcie znajdują się 3 łazienki z toaletą oraz prysznicem z ciepłą wodą. Łazienki mają umywalki i pełnowymiarowe toalety z elektrycznym systemem spuszczania wody. Łazienki na śródokręciu wyłożone są mozaiką glazurowaną lub glazurą a blaty są granitowe. Odsalarka wody morskiej zamontowana na jachcie pozwala na stosunkowo dużą niezależność jachtu od konieczności tankowania wody słodkiej, co znacznie zwiększa jego autonomiczność.
Do dyspozycji pasażerów jest największe pomieszczenie na jachcie – przestronna mesa z wygodnymi kanapami i rozkładanym stołem, radiem z systemem audio, telewizorem i odtwarzaczem dvd. Na jachcie znajduje się antena satelitarną do odbioru sygnału telewizyjnego. System audio ma możliwość przełączenia na głośniki zewnętrzne w kokpicie. Mesa jest doświetlona dużymi, panoramicznymi oknami. Umożliwia ona wygodne spędzanie w niej czasu przez wszystkich uczestników rejsu. Mesa połączona jest z jachtową kuchnią – kambuzem, który wyposażony jest w kuchenkę gazową z piekarnikiem, zlew z bieżącą wodą, lodówkę, zmywarkę do naczyń i podręczną zamrażarkę.
Poza tym na jachcie znajduje się duża zamrażarka oraz pralko-suszarka, deska do prasowania i żelazko
Długość całkowita: 18,62m
Szerokość: 5,20 m
Zanurzenie: 2,40 m
Wysokość boczna 3,90 m
Wyporność: 40000 kg
Zbiornik wody: 1200 l
Zbiornik paliwa: 4000 l
Powierzchnia żagli: 150 m2
Załoga: max: 17 osób
Podczas rejsu wykonamy max 2 nurkowania dzienne, będziemy też wędkować
Dwa nurkowania dziennie, przy tej temperaturze wody to naprawdę dużo, w tym czasie panuje tam co prawda dzień polarny i spać się nie chce ale podziwianie piękna nadwodnego jest równie przyjemne co nurkowanie
Pod wodą spotkamy charakterystyczną dla północnych wód faunę i florę: dorsze, brosmy, zębacze, kolorowe ponkle i rozgwiazdy, lasy brunatnic
Pod górami lodowymi niestety nie wolno tu nurkować.
Woda jest zimna więc wymagane są suche skafandry, oraz automaty na zimne wody.
Każdemu z uczestników wyprawy zapewniamy darmowy przegląd automatu przed wyjazdem (automat trzeba dostarczyć na Daleką z odpowiednim wyprzedzeniem. Zapewniamy przegląd a nie serwis - jeżeli serwis będzie konieczny również go wykonamy zgodnie z cennikiem na życzenie właściciela)
Jacht jest przystosowany do obu tych aktywności
Wyżywienie:
Postaramy się jak najwięcej jedzenia zabrać z Polski ( mamy w tym już wprawę, kiedy przygotowujemy się na wyprawy letnie i zimowe na Lofoty), resztę dokupimy na miejscu, jednak głównym składnikiem naszego pożywienia będą złowione ryby - a nic nie smakuje tak wybornie jak świeżo złowiony dorsz na masełku ;-)
Każdego dnia inny 2 osobowy zespół będzie przygotowywał posiłki dla całej grupy ;-) Tak wiec uczymy się gotować przed wyjazdem ;-)
Wstępny plan wyprawy
12.06 - wylot w godzinach popołudniowych- Warszawa - Oslo - nocleg w Oslo
13-06- poranny wylot Oslo - Longyearbyen, transfer na jacht, zakwaterowanie ok 14:00 jak zdążymy załatwianie pozwoleń
14.06-22.06 - rejs, nurkowania
22.06 - wykwaterowanie, dzień wolny w Longyearbyen
22/23.06 - nocny transfer na lotnisko, wylot do Oslo, poranny lub wieczorny lot Oslo- Warszawa
Lecimy z Warszawy do Longyearbyen - lot z jedną przesiadką w Oslo
Bilety kupujemy w miarę dostęności miejsc, im wcześniej tym lepsza cena
W dniu zgłoszenia się na wyjazd przedstawiamy ofertę na przelot wraz z ceną
z 12/13 czerwca jedne nocleg w Oslo - koszt ok 200 PLN/osoba
I rata w dniu rezerwacji - 1000 PLN lub 200 euro
II rata do 20-05-2018 pozostała kwota*
Bilet lotniczy: wpłata w dniu przedstawienia oferty - cała kwota
*wynikająca z: różnicy ceny programu przeliczonej kursie sprzedaży BRE Bank www.brebank.pl z dnia wpłaty a wpłaconych wcześniej rat, istniej możliwość wpłaty w EURO.
Nalofoty.pl nie świadczy usług biura podróży i nie organizuje wyjazdów turystycznych, jako pasjonaci podróżowania pomagamy w koordynacji wspólnych działań skupionych wokół naszej firmy nurków ułatwiając wspólne planowanie podróży i organizację nurkowań.
WARSZAWA-OCHOTA
wejście furtką od ul. Tarczyńskiej
Pola Vision Adam Borkowski
NIP: PL 118-082-76-28; Regon: 012333784;
Wpis do ewid.: 46132
nr rachunku (mBank)
10 1140 2004 0000 3502 3006 9194